A legmeredekebb utca - Baldwin Street, Dunedin, Új-Zéland
A 38%-os meredekségű új-zélandi Baldwin Streetet tartják hivatalosan a világ legmeredekebb utcájának (állítólag a mértékátszámításnál hiba történt és azóta is hibásan ez szerepel az első helyen). Az új-zélandi Dunedinben számos meredek utca található, aminek az oka, hogy brit koronagyarmatként Londonban tervezték a város úthálózatát, anélkül, hogy látták volna a földrajzi adottságokat. A helyi útépítők viszont betartották a gyarmattartó mérnökeinek terveit, melynek eredményeként született meg ez a rekord is.
A legszélesebb út - Avenida 9 de Julio, Buenos Aires, Argentína
Az argentin Buenos Airesben található Avenida 9 de Julio sugárút méltán büszkélkedhet a világ legszélesebb útja címmel. A sugárút 140 méter széles, 7-7 sáv fut középen, 4-4 pedig az út két szélén. A 22 sávot túlnyomórészben a fekete-sárga taxik töltik meg, melyek tízezrével gördülnek Buenos Aires utcáin. Az építését az 1930-as években kezdték el, de csak 1960-ban fejezték be.
A legfélelmetesebb út - Guoliang, Kína
A kínai Taihang hegységben található Guoliang alagutat a világ legveszélyesebb alagútjaként tartják számon. A közeli Guoliang falu megközelítése a völgy köré tornyosuló hegyek miatt nagyon nehéz volt, szinte teljesen elzárták a falu lakóit a külvilágtól. 1972-ben egy csoport helyi falusi úgy döntött, hogy alagutat vájnak a hegy oldalába. Eladták jószágaikat, kalapácsokat és egyéb az alagút építéséhez nélkülözhetetlen eszközöket vásároltak. A 13 embernek 5 évbe telt mire kivájta az 1200 méter hosszú, 5 méter magas és 4 méter széles alagutat. A munkások közül néhányan életüket vesztették, de elkészült és 1977. május 1-én átadták a forgalomnak az alagutat.
A leghosszabb út - Pan–American Highway, Észak-, Közép- és Dél-Amerika
A 48.000 km hosszú Pánamerikai főútvonal (Pan–American Highway) kapcsolja össze Észak-, Közép- és Dél-Amerikát. Közép-Amerikában a panamai Yaviza és a kolumbiai Turbo között egy 90-110 km-es szakaszon a híres/hírhedt Darién Gap őserdő (ez a Panama-földhíd, mely komoly biológiai jelentőséggel bír) helyén nincs kiépítve az út. A Pánamerikai főútvonal hosszabb mintha körbeautóznánk a Földet az Egyenlítő mentén (40 075 km).
A legrövidebb utca - Ebenezer Place, Skócia, Egyesült Királyság
Egy ház sarka, mindössze két méter - ez a világ legrövidebb utcája, az Ebenezer Place. A skóciai utcácska
egyetlen házszáma alatt egy hotel üzemel.
A legkeskenyebb utca - Parliament Street, Anglia, Egyesült Királyság
A legszűkebb városi utca a világon, a több száz éves Parliament Street Angliában. Az 50 méter hosszú utca legkeskenyebb részén mindössze 65 cm széles, klausztrofóbiásoknak nem ajánlott.
A legkacskaringósabb út - Stelvio-hágó, Olaszország
Az olasz-svájci határnál fekvő Stelvio-hágó (Stelvio Pass) a Keleti-Alpok legmagasabb, Európa második legmagasabb hágója, ami autóval járható. Legmagasabb pontja 2758 m, átlagos emelkedése 7,4%, ami sokkal ijesztőbbé válik, ha tudjuk, hogy az USA szabványa szerint a főutak emelkedése maximum 6%, a német autópályák emelkedése maximum 4%-os lehet. 48 darab, számozott hajtűkanyarból álló észak-keleti szakaszával a világ legszédítőbb autóútja címet érdemelte ki. Az utat 1820-ban Ferenc császár parancsára kezdték el építeni és mindössze öt év alatt, 2000 munkás részévételével készült el.
A legveszélyesebb út - Yungas Road (Death Road), Bolívia
A Yungas Road, más néven Death Road (Halál útja) 4500 méter magasságban fut Bolíviában, ahol 70 kilométer hosszan köti össze La Paz és Coroico városát. A keskeny, hajtűkanyarokkal szegélyezett, kavicsos ösvényt paraguayi rabok építették a 30-as években. Az autósok legrosszabb rémálma híres rendkívüli veszélyességéről, ezért 1995-ben az Inter-American Development Bank a világ legveszélyesebb útjának nevezte el. Az út mentén a keresztek azokat az áldozatokat jelölik, akik az út adottságai és a látási viszonyok miatt életüket vesztették (évente átlagosan 2-300-an).
A legkacskaringósabb utca - Lombard street, San Francisco, USA
A világ legkanyargósabb utcája a San Francisco-ban található Lombard Street. A 400 méter hosszú úton 8 hajtűkanyart alakítottak ki, hogy csökkentsék a hegy természetes (40%-os) emelkedését. A sebességhatár ezen a szakaszon mindössze 8 km/óra. A Lombard Street San Francisco egyik jelképe, mely kötelező látnivaló minden turistának.
Legrégebbi út- Giza, Egyiptom
A Gizai út a világ legrégebbi, burkolattal rendelkező útja. A több mint 4600 éves utakon vihették a kőbányákból a piramisok építőköveit.
Legérdekesebb út - GateTower, Osaka, Japán
Japánban az osakai Gate Tower Building ötödik, hatodik és hetedik emeletén fut keresztül az Osakát, Kobet és Kyotót összekötő 300 kilométer hosszú Hanshin autópálya egy szakasza. Az épület 3 emeletének bérlője a Hanshin Autópálya. Ezeken az emeleteken nem lehet kiszállni, mert a lift a negyedik emeletről egyenesen a nyolcadikra visz. A Gate Tower Bulidinget 1983-ben tervezték át, az első olyan épület lett Japánban, amelyen egy autóút halad keresztül. Az épület negyedik és nyolcadik emelete közé egy hidat ékeltek a tervezők, amely szerkezetileg teljesen független az irodaháztól. Annak érdekében, hogy megvédjék az irodaházban dolgozókat az állandó zajtól és rázkódástól, dupla szigetelőréteggel látták el az egész épületet.
Leglátványosabb út- Atlanterhavsveien, Norvégia
A gyönyörű norvég partvidéken fut keresztül a 64-es út, melynek 8, 4 km-es szakasza az Atlanti Road vagy norvégul Atlanterhavsveien, Norvégia legnépszerűbb turistaattrakciója. Az út leglátványosabb szakasza a 260 m-es a Starseinsundet-híd meredek ívén keresztül vezet. Az út fantasztikus utazást ígér a szigetek és a fjordok között, melyet 1983-ban kezdtek építeni az óceán fölött nyolc híddal. Az elemekkel való harc miatt az építkezés hat évig tartott, mert a szigetek között dúló 12 hatalmas tengeri vihar akadályozta.
A legbonyolultabb kereszteződés - Magic Roundabout, Swindon, Anglia, Egyesült Királyság
Az angliai Swindon Magic Roundabout érdemelte ki a legbonyolultabb (legborzalmasabb) kereszteződés címet. Öt mini-körforgalom egyetlen körforgalomban. Hogy mi? A külső körforgalomban a szokásos módon, az óramutató járásával megegyező irányban, míg a belső öt kisebb körforgalomban az óramutató járásával ellentétes irányban lehet haladni. A helyiek és a rendszeres használói a körforgalomnak simán, zökkentő mentesen veszik a több mint 30 éve álló akadályt.
Utolsó kommentek